محتوای مقاله ی ۱۱ روش در چارچوب تعیین هدف برای سال ۱۴۰۱
جهت مطالعه این مقاله نیاز به 9 دقیقه دارید

الان زمان آن است که با خود تنها باشید تا برای سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی کنید. احتمالا مانند هر سال یک سررسید برداشته اید و از آرزوهای خود مینویسید و میخواهید سال ۱۴۰۱ بهترین کارها را انجام دهید و مانند سالهای قبل شاید کمتر از ده درصد را انجام خواهید داد. اما همینکه دوست دارید یکسری فعالیت مثبت انجام دهید خیلی با ارزش است. همانطور که گفته می شود: “کسانی که برنامه ریزی نمی کنند، برای شکست برنامه ریزی می کنند.” شما باید اهداف عملی برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنید. اما راه‌های متعددی برای ایجاد چارچوب تعیین هدف در سال ۱۴۰۱ وجود دارد. چگونه می‌توانید بهترین برنامه را برای زندگی یا کسب و کار خود انتخاب کنید؟

شما با نگاه کردن به همه گزینه ها و انتخاب گزینه ای که شبیه فرهنگ و رویکرد شما برای انجام کارها باشد، شروع می کنید. در این مقاله، فرآیندهای هدف گذاری را که توسط شرکت های برتر برای ایجاد موفقیت استفاده می شود، به اشتراک می گذاریم. و بعداً در مقالات بعدی، برخی از نکات فوق‌العاده‌ای را که برای کمک به شما در استفاده حداکثری از برنامه‌ریزی هدف خود پیدا کرده‌ایم، به اشتراک خواهیم گذاشت. بیایید این چارچوب ها را بررسی کنیم

قبل از شروع تعیین هدف برای سال ۱۴۰۱

قبل از ورود به هر چارچوب تعیین هدف برای سال آینده، طبق پیشنهاد Business.Gov استرالیا، باید چند قدم بردارید.

  • تجزیه و تحلیل SWOT – نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای کسب و کار خود را شناسایی کنید. در نظر بگیرید که هر یک از اینها چگونه بر اهداف، اهداف و استراتژی های شما تأثیر می گذارد. این به ویژه در صورتی مفید است که اعضای تیم جدیدی را اضافه کرده باشید یا در سال گذشته رشد چشمگیری داشته باشید.
  • بنچمارک یا نمونه نزدیک به من – در مورد کسب و کارهای مشابه در صنعت یا محل خود تحقیق کنید و میانگین های صنعت را از نظر درآمد و هزینه مقایسه کنید. این می تواند به شما کمک کند عملکرد کسب و کار خود را ارزیابی کنید و به شما بینشی در مورد تعیین اهداف واقع بینانه بدهد.
  • اهداف سال گذشته را ارزیابی کنید – اگر قبلاً اهدافی را تعیین کرده‌اید، برای شناسایی مکان‌هایی که موفق بوده‌اید، چرا موفق بوده‌اید و چگونه می‌توانید آن را تکرار کنید، وقت بگذارید. به اهداف از دست رفته و موانعی که مانع از دستیابی به آنها شده توجه کنید تا بتوانید برای سال آینده برنامه ریزی دقیق تری داشته باشید.

چارچوب تعیین هدف ۱۴۰۱ : 11 متد و سیستم

خلاصه های زیر نگاهی اجمالی به نحوه استفاده از هر چارچوب تعیین هدف ارائه می دهد. پیوندهای موجود در هر بخش اطلاعات بیشتری را ارائه می دهند. ما این چارچوب ها و روش های تعیین هدف را پوشش خواهیم داد

  1. SMART goals
  2. OKRs
  3. BHAG
  4. Backward Goals
  5. One Word Goal Setting
  6. Locke and Latham’s 5 principles
  7. Tiered Goals Framework
  8. Golden Circle
  9. BSQ
  10. OGSM
  11. Goal Pyramid

روش S.M.A.R.T

اهداف باید مشخص، قابل اندازه گیری، قابل اجرا، مرتبط و به موقع باشند. این رویکرد توسط HubSpot استفاده می شود و شما را مجبور می کند تا روی انتخاب اهدافی که برای تولید نتایج تجاری امکان پذیر است تمرکز کنید.

OKR – اهداف و نتایج کلیدی

اهداف بر اساس اهدافی هستند که می خواهید به آنها برسید و نتایج/معیارهای کلیدی که باید برای رسیدن به هدف به دست آیند. اهداف چیزهایی هستند که می خواهید به آنها برسید و نتایج کلیدی اعدادی هستند که برای رسیدن به اهداف باید به آنها ضربه بزنید. OKR ها برای اهداف فصلی نوشته شده اند و این رویکرد در شرکت های بزرگ IBM، Google و Jell (ما) استفاده می شود.

B.H.A.G – اهداف بزرگ، مودار، جسورانه

اهداف بزرگی که رویکرد همه جانبه دارند، مانند بوئینگ 747 یا سونی که تلاش می‌کنند درک فناوری ژاپنی را تغییر دهند. این اهداف شامل یک مؤلفه احساسی است و در حین دستیابی به چیزی مهم، هدفی را برای شرکت ایجاد می کند.

Backward Goals

برای یافتن سریع هدف خود، با انتخاب موفقیت کلی که دوست دارید به دست آورید، شروع کنید. سپس به عقب کار کنید تا مشخص کنید که چه اهداف کوچک، اهداف و وظایفی باید به دست آیند تا آن هدف اصلی محقق شود. این یک هدف عقب مانده با دید واقع بینانه از آنچه برای موفقیت لازم است است.

One-Word Goal Setting

خلاصه: یک کلمه را انتخاب کنید و روی آن تمرکز کنید تا به یک هدف دوربرگردان برسید. این به دلیل سادگی تعیین هدف، حذف فرآیندها، سازماندهی و بحث برای اینکه بفهمید چه چیزی باید مهمترین تمرکز شما باشد، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. این بر اساس کتاب One Word 365 است و برای تعیین اهداف شخصی و همچنین اهداف تجاری استفاده می شود. اطلاعات بیشتر

Locke and Latham’s 5 principles

5 اصل در این رویکرد هدف گذاری وجود دارد که شانس موفقیت را افزایش می دهد: وضوح، چالش، تعهد، بازخورد و پیچیدگی کار. اهداف باید واضح، چالش برانگیز اما غیرقابل تحمل باشند، باید تعهد تیمی وجود داشته باشد، تیم باید پذیرای بازخورد باشد و پیچیدگی وظایف باید در انتخاب اهداف در نظر گرفته شود.

Tiered Goals Framework

اهداف بر اساس بازه زمانی نوشته می شوند که می توان به آنها دست یافت، به عنوان مثال، اهداف سالانه، اهداف فصلی، سپس اهداف ماهانه که در آن آیتم ها بیشتر شبیه به یک لیست کارها به نظر می رسند. این با یک دوره ارزیابی دنبال می شود که در آن اهداف را مجدداً متعهد، بازنشانی و در صورت نیاز حذف می کنید.

Golden Circle

یک دایره هدف با سه لایه رسم کنید، در مرکز دلیل خود را برای چرایی اهدافتان بیان کنید، در لایه بعدی توضیح دهید که چگونه می توانید به آنها برسید و در لایه آخر توضیح دهید که برای رسیدن به آنها چه کاری باید انجام دهید.

BSQ – بزرگ فکر کنید، کوچک عمل کنید و سریع حرکت کنید.

اهداف بر اساس اهداف بزرگ برنامه ریزی می شوند، اقدامات با نام بردن از کارهای کوچکی که می توانید برای رسیدن به هدف انجام دهید برنامه ریزی می شوند، و همانطور که در برنامه کار می کنید به سرعت برای انجام کارها حرکت می کنید.

OGSM – اهداف، اهداف، استراتژی ها و اقدامات

اگر به رویکرد بصری تری برای تعیین اهداف نیاز دارید، OGSM یک چارچوب عالی برای انتخاب اهداف، اهداف و استراتژی های شما است. همه چیز در یک صفحه قرار می گیرد، می توانید از صفحه پرینت بگیرید و آن را در دفتر خود یا بالای میز خود آویزان کنید.

Goal Pyramid

احتمالاً مشابه سایر روش‌های نگاه به اهداف، هرم هدف مهم‌ترین و بزرگترین هدف شما را در بالای هرم قرار می‌دهد و پس از آن نقاط عطف بزرگ، نقاط عطف متوسط ​​و نقاط عطف کوچک قرار می‌گیرد.

نکاتی برای تعیین اهداف برای سال ۱۴۰۱

هنگامی که یکی از چارچوب یا روش تعیین هدف های معرفی شده در بالا را انتخاب کردید، چندین نکته اضافی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا در رسیدن به اهداف خود موفق تر باشید.

برای شروع، اگر می‌خواهید از OKR به عنوان چارچوب تعیین هدف خود استفاده کنید، نکات زیر به شما کمک می‌کند از اشتباهاتی که معمولاً هنگام نزدیک شدن به یک سیستم جدید مرتکب می‌شوید دوری کنید:

OKR ها را ساده کنید – اغلب اوقات مردم برای درک یک هدف یا نتیجه کلیدی مشکل دارند. برای کمک به استفاده از فرمول هدفی که آقای جان دوئر به گوگل کمک کرد تا OKR ها را پیاده سازی کند و آن را در یک جمله خلاصه کرد که نحوه عملکرد آنها را توضیح می دهد:

من ___(هدف)___ را با __(این نتایج کلیدی)___ اندازه گیری می کنم.

در کتاب مبانی OKR اثر هنریک یان ون در پل، او ۴ قانون را به عنوان راهنما برای موفقیت ارائه می دهد:

  • نتایج کلیدی تقریباً همیشه باید یک عدد داشته باشند.
  • ۵ هدف یا کمتر را با حداکثر ۴ نتیجه کلیدی در هر سه ماهه تعیین کنید، هر چیز دیگری به اندازه کافی متمرکز نیست و باعث می شود افراد غرق شوند و حواسشان پرت شود.
  • انتظار دارید مردم ۷۰ تا ۸۰ درصد از OKR های خود را برآورده کنند.
  • آنها را به صورت سه ماهه و سالیانه تنظیم کنید.

دستورالعمل های خاص را برای تعیین اهداف و نتایج کلیدی دنبال کنید

آیزنهاور، یک برنامه برنامه ریزی کار، رویکرد خود را برای نوشتن OKR پیشنهاد می کند.  از معیارهای آیزنهاور تحت عنوان IDEA برای تعیین اهداف با استانداردها استفاده می کنند:

  • الهام بخش Inspiring – فقط اهداف رویایی، جسورانه و گویا که مردم و سازمان شما را به جلو می برد.
  • مشکل Difficult- با اهداف کششی دور از وضعیت موجود، هدف بلندی داشته باشید، حتی تا جایی که ممکن است کمی احساس ناراحتی کنید. به عبارت دیگر با اهداف خود چالش داشته باشید.
  • صریح Explicit – هدف خود را واضح، مختصر و قابل درک از یک نگاه اول و کوتاه، حتی برای یک فرد خارجی، بیان کنید.
  • دست یافتنی Achievable – فقط به اهدافی متعهد شوید که می توانند تقریباً یا به طور کامل در دوره هدف اصلی توسط تیم یا فرد تعیین شده به انجام برسند.

امتیاز موفقیت در دستیابی به OKR – از یک رویکرد واقع بینانه و در عین حال خوش بینانه برای نوشتن اهداف استفاده کنید. شما می خواهید برای رشد رو به بالا تلاش کنید، اما در واقع شما فقط مقدار محدودی از منابع در دسترس دارید. در پایان هر سه ماهه، OKR های خود را مجدداً بررسی کنید و هدف خود را برای دستیابی به 70-80٪ از آنها انجام دهید.

با برنامه ریزی گرانول را دریافت کنید – برای برخی از افرادی که از OKR استفاده می کنند، منطقی است که اهداف را حتی دقیق تر برنامه ریزی کنند و در مورد اهداف و وظایف ماهانه و اهداف و وظایف هفتگی مشخص شوند. این به آنها کمک می کند تا با رویکردی گام به گام که منجر به موفقیت می شود در هدف خود باقی بمانند.

نکاتی برای تعیین اهداف برای سال ۱۴۰۱ با اهداف SMART

از آنجایی که بسیاری از شرکت ها از چارچوب اهداف SMART استفاده می کنند، در اینجا چند پیشنهاد برای استفاده از آن و بهبود آن برای تیم شما ارائه شده است. یکی از این بهبودها توسط Ariane Benefit پیشنهاد شده است که در مورد اهداف “چابک سازی” می نویسد تا آنها را موثرتر کند. او می گوید: «رویکرد چابک به S.M.A.R.T. هدف گذاری روشی به روز برای تعیین اهدافی است که برای جذب شما به عمل طراحی شده است. و اینکه اهداف SMART “همه ابزارهای مورد نیاز برای تسلط بر هنر استفاده از اهداف برای تغییر عادات و افزایش عملکرد” ​​را ندارند.

او رویکرد کمی متفاوت به SMART را توصیه می کند، به شرح زیر:

  • اقدامات کوچک، ساده، خاص، پایدار
  • نتایج معنادار و به یاد ماندنی
  • منطقه انتظارات، استانداردهای چابک را هدف بگیرید
  • مربوط به نیازها و نتایج متعدد
  • اهداف قابل تنظیم، اعلام حضور در جعبه زمانی

اهداف SMART-ER را تعیین کنید

تنظیم دیگری برای اهداف SMART از Wanderlust Worker است که پیشنهاد می کند دو حرف به نام اختصاری اضافه کنید تا آن را به اهداف SMART-er یا هوشمندانه تر تبدیل کنید.

ارزیابی و تنظیم مجدد

زمان زیادی برای برنامه ریزی اهداف سرمایه گذاری می شود، اما پس از آن چه؟ چه اتفاقی می افتد که آنها را زده یا از دست داده اید؟ Wanderlust Worker به شما پیشنهاد می‌کند که آن‌ها را بر اساس موفقیت‌ها یا شکست‌هایتان برای حرکت رو به جلو ارزیابی و تنظیم کنید.

اینها گام های مهمی برای حرکت به سمت اهداف جدید هستند. برای بسیاری، این دو مرحله ممکن است بدیهی به نظر برسند، اما با اضافه کردن آنها به طور رسمی به اهداف SMART، آنها را در ذهن نگه می داریم و به یاد می آوریم که همه اهداف کامل یا محقق نشده اند و گاهی اوقات فقط به کمی تعدیل نیاز دارند.

نکات بیشتر برای تعیین اهداف برای سال ۱۴۰۱

در نهایت، منطق و تفکر روشن احتمالاً بهترین ابزار برای تعیین اهداف و ایجاد انگیزه در سازمان است. – توماس تونگوز

هر شرکتی متفاوت است و باید یک فرآیند برنامه ریزی هدف را انتخاب کند که بهترین کار را برای آنها داشته باشد. در واقع، اکثر شرکت‌هایی که یک فرآیند محبوب را اتخاذ می‌کنند، برای رفع نیازهای خود، آن را اضافه‌وقت تغییر می‌دهند. همه این ایده‌ها از اینجا سرچشمه می‌گیرند، شرکت‌هایی که چیزی را پیدا کرده‌اند که کار می‌کند و می‌خواهد آن را برای کمک به دیگران به اشتراک بگذارد.

در اینجا برخی از مفیدترین انطباق‌ها با هدف‌گذاری ۱۴۰۱ آمده است:

اهداف خود را عمومی کنید – وقتی اهداف خود را عمومی می کنید، در برابر هرکسی که آنها را می بیند پاسخگو می شوید. به عنوان مثال، در اینجا در Jell، محصول ما به ما امکان می دهد OKR را برای تیم ها و سازمان خود تنظیم کنیم. هرکسی در سازمان می‌تواند بقیه OKR‌های تیم را ببیند تا شفاف باشد.

به خودتان پاداش دهید – وقتی در زندگی شخصی خود اهدافی را تعیین می کنیم و به آنها دست می یابیم، اغلب به خاطر آن به خودمان پاداش می دهیم. نوتردام آنلاین می‌گوید انجام این کار به صورت حرفه‌ای انگیزه‌بخش است، و لازم نیست پول باشد. سازمان‌ها می‌توانند به افراد با تحسین، اقلام یا تجهیزات تبلیغاتی، یا قدردانی پاداش دهند. مردم می توانند با گرفتن یک روز تعطیلات، خرید یک هدیه کوچک برای خود یا خوردن یک میان وعده به خود پاداش دهند.

سیستم‌هایی برای حمایت از اهداف خود ایجاد کنید – سیستم‌ها و عادت‌ها به ما کمک می‌کنند تا روال‌هایی بسازیم که از ما در دستیابی به اهداف حمایت می‌کنند، بنابراین منطقی است که این مقاله در فوربس راه‌هایی را برای نزدیک شدن به هدف‌گذاری که شامل استفاده از عادات است، پیشنهاد می‌کند.

در اینجا دو مثال خیلی ساده و مرتبط به هم وجود دارد که ممکن است برای شما مفید باشد:

  • وقتی می‌خواهید یک محل کار شاد را تبلیغ کنید که در آن کارمندان پیشرفت می‌کنند، می‌توانید جلسات دو هفته‌ای یک به یک را به‌طور خودکار از طریق Google Calendar با آن‌ها برنامه‌ریزی کنید، به‌جای اینکه مجبور باشید هر بار که چیزی پیش می‌آید به‌طور دستی یکی را دوباره برنامه‌ریزی کنید. به این ترتیب تماس‌های بیشتری دریافت خواهید کرد و فرصت‌هایی برای ایجاد روابط و محیط کاری برای کارمندان خود خواهید داشت.
  • وقتی می خواهید هر روز سر وقت سر کار بروید اما صبح انگیزه ندارید، لباس هایتان را بپوشید و همه چیز را قبل از خواب آماده کنید. به این ترتیب، صبح، آنچه را که نیاز دارید برداشته، لباس می پوشید و زمان کمتری را صرف دویدن می کنید.

دلایل به اندازه کافی قوی برای اهداف خود ایجاد کنید – Wanderlust Worker سالها تجربه ساختن سیستم های هدف، کارآمد ساختن آنها و سازگاری با چارچوب های جدید را داشته است. یکی از ۱۰ نکته او در مورد دستیابی به اهداف شغلی، ایجاد دلایلی است که اهداف خود را بر اساس آنها قرار دهید.

به عنوان مثال، شما فقط نمی خواهید ۱۰۰۰ جفت جوراب در ماه بفروشید، بلکه می خواهید ۱۰۰۰ جفت به پناهگاه های بی خانمان اهدا کنید و این کار را با فروش ۱۰۰۰ جفت انجام می دهید.

موانع را در نظر بگیرید – در حین طوفان فکری برای اهداف خود، زمانی را به این فکر کنید که با چه موانعی روبرو خواهید شد. ما تمایل داریم از توانایی های خود فراتر برویم و همچنین نسبت به آنچه می توانیم به دست آوریم بسیار خوشبین هستیم. فرض کنید چیزهایی پیش می‌آیند که شما را از رسیدن به اهدافتان باز می‌دارد، و برنامه‌ریزی کنید که چگونه با آن چالش‌ها کنار بیایید تا بتوانید یک قدم جلوتر بمانید.

هدف خود را با یک برنامه ردیابی کنید – از یک برنامه برای کمک به پیگیری پیشرفت خود استفاده کنید. به عنوان مثال، در Jell، می توانید کارهای روزانه خود را بررسی کنید، اهداف خود را زیر نظر داشته باشید و OKR های خود را تراز کنید.

 

خلاصه برنامه ریزی هدف ۱۴۰۱

با اجرای یک سیستم هدف که به بهترین نحو عملکرد تیم شما را نشان می دهد، سال ۱۴۰۱ را به بهترین شکل تبدیل کنید. با ارائه یک هدف چالش برانگیز و در عین حال دست یافتنی، تیم را در مسیر و خوشبین نگه دارید. همانطور که در اینجا می بینید راه های زیادی برای انجام اهداف برای شرکت شما وجود دارد، نکته مهم این است که شروع کنید، به حرکت ادامه دهید، با هم کار کنید و برای موفقیت هدف گذاری کنید.

اگه از این مطلب خوشت اومد میتونی توی شبکه های اجتماعی به اشتراک بذاری
Facebook
Twitter
LinkedIn
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.